Wat meldingen betreft zijn er twee soorten incidenten:
- Incidenten die je verplicht moet melden
- Incidenten die je mag melden, bv. omdat je het nuttig om uw ervaring te delen met andere piloten.
Er bestaat hierover een Europese regelgeving. De Belgische wetgeving is daarmee in lijn. Het DGLV heeft een circulaire pdf Cir MAS 01 v2.0 annexes 1 (1.15 MB) opgesteld waarin de procedures samengevat worden.
Het komt erop neer dat je incidenten kan melden via:
https://e2.aviationreporting.eu/reporting
Gebruik de knop “Report on my personal behalf”
Indien:
- Er gekwetsten waren, zowel inzittenden als derden, of
- er zware schade aan het toestel is, of
- het toestel vermist is
Moet een bijkomende procedure gevolgd worden. Deze is beschreven in de circulaire pdf Cir ACCID 01 v5 signed (4.41 MB) . Belangrijk is dat de Aviation Accident Investigation Unit onmiddellijk telefonisch verwittigd wordt.
Indien er een incident gebeurt waarbij het vliegtuig zelf aan de basis ligt, moet ook de TCH verwittigd worden. Voor toestellen die ingeschreven zijn in de CAO van de Liga levert de CAO hiervoor ondersteuning.
Bovenop deze officiële rapporteringen vraagt de LVZC om ook te rapporteren via het AIR systeem.
De eigenaar van het toestel, of anders het bestuursorgaan van de club waarbij de piloot aangesloten is, is verantwoordelijk voor de rapportering. De CAO neemt op geen enkele manier deze verantwoordelijkheid over, ook niet voor toestellen die ingeschreven zijn in de CAO. De CAO werkt immers niet met een gecontroleerde omgeving. Nochtans vraagt de CAO wel dat de accountable manager verwittigd wordt in geval van een technisch relevant incident. Op deze manier kan belangrijke informatie zo snel mogelijk verspreid worden naar de clubs en de techniekers. U kan de accountable manager bereiken via dit email adres: